Het is als hardloper natuurlijk van belang dat je goede schoenen hebt om te lopen. Ze moeten zorgen voor de juiste ondersteuning, niet te zwaar zijn, en het liefst nog zo modieus mogelijk. Er zijn veel verschillende merken en soorten te verkrijgen. Waar je op moet letten bij de aanschaf van nieuwe hardloopschoenen is hoe ze zitten, dus of ze wel genoeg steun bieden bij het lopen en hoe de pasvorm is. Dit doe je om te voorkomen dat je verschillende klachten krijgt tijdens of na het hardlopen.

Wat is achillespeesontsteking
Bij het hardlopen komt er veel spanning te staan op verschillende spieren en pezen in je lichaam. Een hiervan is de achillespees, dit is een pees die tussen de kuitspieren en het hielbeen zit Dit is de grootste pees van ons lichaam. Deze pees kan door te veel stress of bij te hoge belasting gaan ontsteken. Waardoor een pijnlijke rode plek kan ontstaan, of er zelfs een knobbel gevoelt kan worden. De medische term voor achillespees pijn is ‘achilles tendinitis’.

Oorzaken van de ontsteking
Er zijn een aantal oorzaken waardoor je achillespeesontsteking kunt krijgen. Allereerst de genoemde spanning, ook wel overbelasting van de spier. Het trainen is niet altijd positief voor de spieren en pezen. Een andere oorzaak kan zijn een verkeerd looppatroon. Er zijn verschillende manieren om verkeerd te lopen. Maar bij overpronatie komt het vooral voor. Het is een probleem wat ontstaat doordat het onderbeen naar binnen draait, en op deze manier de kuitspieren extra onder druk worden gezet. Je kuitspieren kunnen een hoop hebben. Echter is dit anders bij je achillespees. Deze pees krijgt snel kleine scheurtjes in het weefsel die uiteindelijk kunnen leiden tot serieuze scheuren met heel veel pijn.

Behandeling van de ontsteking
Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om te voorkomen dat je deze ontsteking krijgt, of in ieder geval de klachten verminderd. Ten eerste is het belangrijk om rust te houden. Dus probeer zo veel mogelijk rust te houden en niet teveel te lopen. Als je veel last hebt ga dan ook niet sporten, dit kan de klachten alleen maar verergeren. In combinatie met rust kun je met ijs helpen om de ontsteking te verminderen. Wrijf 10 minuten met een koelelement over je achillespees heen. Doe dit drie keer per dag en de klachten zullen wel afnemen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om zooltjes in je schoenen te leggen om te voorkopen dat je loopt met overpronatie en zo de klachten verminderen.